lauantai 25. huhtikuuta 2015

Så många z: Zaporozjzja

Hej på er små vårblommor!

Jag har varit på resa och då kom jag till en stad som har många z i sitt namn. Den heter Zaporozjzja.

Där var jag och tittade på en fabrik som bygger stora lyftkranar. Det var intressant.















I Zaporozjzja finns också ett museum där man får veta hur folk levde för länge sedan.



Det var också intressant men det regnade och till och med haglade när jag var där så det var lite vått och kallt.



 Museet var byggt av trä, det såg väldigt fint ut.


 

I närheten av museet finns det en stor damm, som samtidigt är ett vattenkraftverk. Därifrån får man elström.






 En damm är en mur som gör att vattnet i en flod stoppas upp. Floden som flyter genom Zaporozjzja heter Dniepr. Samma flod flyter också genom Kiev. Den är både lång och bred.




 Man kan bygga dammar i små bäckar eller diken också, bara på skoj. Men då måste man vara hemskt försiktig så man inte faller i vattnet och blir våt. Era pappor byggde ibland dammar då de var små. För det mesta hade de stövlarna fulla av vatten efter det!
I Zaporozjzja såg jag en rad måsar som också blev våta om fötterna.

Plaska försiktigt, små gullungar!

Tusen blöta pussar av Famo!