sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Påskägg och heligt vatten.



Hej på er små piggelinar!

Oj oj oj, jag somnade och gick aldrig till påskkyrkan mitt i natten som jag hade planerat. Så kan det gå!
Prästerna stänker heligt vatten på korgarna

 Men jag var vid kyrkan i går och tittade på hur man välsignade påskkorgar.

Påsk heter Velykden på ukrainska, så här skrivs det: ВЕЛИКДЕНЬ. Det betyder den stora dagen. 



Här är det så, att man brukar packa en korg med mat som man sedan bär till kyrkan. 

Där går prästerna omkring och stänker heligt vatten på korgarna och maten. Sedan far man hem och äter upp allt det goda.

 I korgen har man olika maträtter men allra viktigast är ägg och ett slags speciellt bröd som heter babka eller kulitj. 

 
Alla ägg i korgen är färgade på något sätt. De som är enfärgade heter krasjanka och de som har fina mönster heter pysanka.
 



Många dukar fram sin mat väldigt fint och så tänder man ett ljus.







 


Efter prästerna går det sådana som samlar in mat och pengar till de fattiga. Det hör till att man hjälper fattiga på påsken.






På påsken brukar man leka en speciell lek. Man tar varsitt kokt och målat ägg, en krasjanka, och så knackar man dem mot varandra. Den vars ägg går sönder förlorar. Men båda har ju ett ägg att äta!

Här står det heliga vattnet och väntar.



Jag köpte en babka som jag åt här hemma. Den smakade nästan som bulle men också lite som ljust bröd.

Glad Ukrainapåsk på er och tusen kramar av Famo!





PS.
Nu var jag ute och gick och då köpte jag en pysanka.

En sak glömde jag skriva tidigare. En pysanka är ett urblåst äggskal. Undrar hur jag ska få hem det till Finland utan att det går sönder.