perjantai 10. huhtikuuta 2015

Påskägg och påskkarusell

Hej på er små blåsippsplockare!





Här i Ukraina är det påsk nu.

Vi firade ju påsk redan för en vecka sedan, så jag har påsk två gånger i år.


Påskägg är jätteviktiga här. Man målar dem på olika sätt i olika delar av landet. Här i närheten av mig finns det en utställning av ägg från olika platser.









På samma ställe finns det också lekplatser för barn.





Man får klättra omkring på en bana av höbalar eller rulla röda trä-ägg i en bana. 













De höll också på att ställa i ordning en karusell då jag var där. Hästarna är väldigt fina, tycker jag.



Natten mellan lördag och söndag blir det sedan en högtidlig stund i alla kyrkor. Jag tänker försöka hålla mig vaken och gå och se hur det går till. Jag berättar sedan om det för er.

Nu ska ni ha ett skönt veckoslut, hoppas vädret blir fint!

Tusen kramar av Famo!