lauantai 25. huhtikuuta 2015

Så här jobbar jag ibland

Hej på er små flitiga myror!

I dag tänkte jag visa er några bilder där jag jobbar. Vanligtvis har jag inga sådana bilder, men nu när Kari var här i Kiev och hälsade på fotade han mig en dag på jobbet.



 Det var en stor demonstration i Kiev. De som demonstrerade var gruvarbetare som var arga på att de inte har fått lön på länge.

Det är väldigt orättvist att man inte får lön fastän man jobbar.
En demonstration går till så att människor samlas och tillsammans vill säga något viktigt. Ofta står de utanför något sådant ställe där sådana som bestämmer finns.

 Gruvarbetarna var utanför Ukrainas parlamernt.







I ett parlament bestämmer man hurudana lagar ett land ska ha. Lagar är detsamma som regler.

Ukrainas parlament heter Verchovna Rada, det betyder högsta rådet.
Finlands parlament heter Riksdagen.












 Jag intervjuade några av dem som var med och så fotade jag dem.

 

Gruvarbetare jobbar nere under jorden i smala gångar. Där gräver de till exempel fram kol som man sedan kan använda för att elda med.

Det är ett farligt och tungt jobb att arbeta i en gruva.











En del av gruvarbetarna tröttnade tydligen på att demonstrera och satt istället och pratade med varandra.

 








Hemma satt jag sedan vid min dator och skrev om gruvarbetarna.

Jag berättade också om demonstrationen i radionyheterna.


Nu ska ni ha ett skönt veckoslut!

Tusen kramar av Famo!