torstai 4. joulukuuta 2014

Tidningar och trafikvett



God dag alla små tidningsläsare och pappersskruttare!

Här i Kiev får jag inga tidningar hem i postluckan. Det finns inte ens något hål för post i dörren. Men jag kan få brev eller kort. Vi har testat och ett kort från Helsingfors kom fram på en vecka. 

Så här ser postlådorna ut:



När jag vill läsa tidningar måste jag alltså gå ut till en tidningskiosk och köpa dem. Den närmaste ligger en kilometer härifrån så jag får en liten morgonpromenad på samma gång.De här tidningarna köpte jag i dag:











Jag brukar titta strängt och morra när jag ser hur folk parkerar sina bilar. De ställer dem på trottoaren. Vilka lurifaxar!















Trafikljusen för fotgängare har en extra grej som vi inte brukar ha i Finland. De visar hur många sekunder det är kvar tills det blir grönt ljus och sedan visar det hur länge det är grönt. 

Då vet man om man kan gå lugnt eller om man måste pinna fram som en ivrig räv för att hinna över i tid.






 
 Här är det ganska kallt både ute och inne och jag har köpt ett duntäcke för att inte frysa om nätterna. Nu skulle jag bara behöva ett nattlinne med långa ärmar. Jag fryser nämligen om armarna när jag läser i sängen.



Nu ska ni må så gott och vara försiktiga i trafiken!

Tusen vinterkramar av Famo