lauantai 13. joulukuuta 2014

Flygplan och en gata utan bilar



Hej på er alla lucior och stjärngossar!

Här i Ukraina tror jag inte att det är så många som vet något om lucia. Men förra veckan var det en nordisk julfest här, och där hade de en lucia med många stjärngossar, tomtar och pepparkakor i släptåg. De sjöng fina julsånger.

I går kom jag hem från en resa. 



Ekorren tycker att det är trist att sitta på flygplatser och vänta. Det tycker ni säkert också.




   

Ibland kan det vara roligt att titta på människor medan man väntar. Jag tycker om att fantisera om hur de lever och hur de såg ut då de var sju år och skulle gå till skolan.

Den här gången kunde jag dessutom beundra en julgran och en julgubbefigur på flygplatsen.

Flygplan på ukrainska heter litak och det skrivs så här: Літа́к. Man uttalar det litack.

På ryska heter flygplan samoljot, самолёт skrivs det och det uttalas samaljååt. Det betyder egentligen självflygande, det tycker jag är ett beskrivande ord.


 I dag var jag ute och gick mitt på gatan. 

Det kan man göra här i Kiev på lördagar och söndagar. Då får inga bilar köra på en stor gata mitt i stan.




Jag såg en skylt där det stod att Kiev är blommornas stad. Det skulle man inte kunna tro nu, när det är grått och vått. Men kanske det stämmer på våren.




Nu ska ni ha det så skönt och varmt.

Tusen kramar av Famo!