maanantai 15. joulukuuta 2014

Julkort på väg

Hej på er alla ni som väntar på julen!

Här i Ukraina firar de flesta inte jul. De firar nyår. Och det gör de så det visslar om det, med både paket och mat och en julgubbe som heter Fader Frost.


Då man önskar någon gott nytt år säger man "s novim rokom"! Det uttalas s nååvim rååkom.
Rok betyder år på ukrainska.






I dag har jag skickat några julkort. Jag gick till posten för att köpa kort. Där blev hon som satt bakom disken helt förskräckt när jag sa att jag skulle skicka kort till Finland. Hon bad mig gå till någon annan kassa.

Det var långa köer till de andra och efter en stund kom en tant och bad mig gå tillbaka till den kassa där jag var först. Hon som hade bett mig gå min väg bad om ursäkt och sa att hon var ny och måste lära sig hur man ska göra.

Sedan fick jag köpa en massa frimärken och hon hjälpte mig att limma dem på kuverten. Efter det måste jag gå till en annan kassa där en kvinna slog stämplar på breven. Sedan bad de mig föra dem till postlådan.




Och där ligger de nu, i postlådan. Nu ska det bli spännande att se hur länge det tar innan de kommer fram.




Här hemma hos mig har jag nu också lite julstämning.



Tusen kramar av Famo!