lauantai 1. lokakuuta 2016

Sju stora stationer

Hej på er mina kära små höstlöv!

I dag tänkte jag berätta om några gator och järnvägsstationer i Moskva.
Jag har ritat lite på en karta så, att ni kan se hur en del gator går i ring kring stadens centrum. Centrum kallas den del av staden som ligger i mitten.
I mitten av Moskva ligger ett område som heter Kreml. Kreml betyder egentligen en slags fästning, och det finns sådana i många städer. Kreml i Moskva är viktigast av alla och där har president Vladimir Putin sitt arbetsrum. Han sitter där och bestämmer om det mesta. Jag har ritat en orange ring kring Kreml.
President Vladimir Putin

Kreml är ett stort område med många hus
Lite längre bort ser ni en mörkorange linje som nästan är en ring, de gatorna kallas Bulevardringen. Utanför den ritade jag en blå ring, den går längs gator som kallas Trädgårdsringen.
Här ser ni en liten bit av Trädgårdsringen
För länge, länge sedan tog staden slut där och utanför den hade folk sina trädgårdsland och där betade deras kor, getter och får.

Jag bor vid en gata som heter Korovyj val, det betyder Kohöjden. Den platsen ser ni i nedre kanten av kartan.

Moskva är numera jättemycket större än det som ryms på den här kartan och det finns ytterligare ringvägar som går runt Moskva.

En gång för hemskt länge sedan var det väldigt dåligt väder, det föll snöslask och blåste.
Då beslöt jag mig för att hämnas på vädret och klädde mig i regnkläder.
Sedan gick jag runt hela Trädgårdsringen, den är ungefär 20 kilometer lång. När jag kom hem var jag på bättre humör.
Jag bor i det jättestora huset till höger på bilden.
Det är inte bara utanpå jorden som gatorna går i ring. Tunnelbanan med sina metrotåg går åt olika håll under jorden och en linje går i ring.

Längs den linjen ligger också sju stora järnvägsstationer. Stationerna står ovan jord och de är alla vackra på sitt sätt, tycker jag.

Alla stationerna är över 100 år gamla. Jag har ritat ut dem på kartan och numrerat dem. Nu ska ni få se hur de ser ut.
Station heter vokzal på ryska.

1. Leningrad-stationen, som byggdes 1844-1849. Från den stationen går tågen till Finland.

2 Jaroslavskij-stationen. Det första tåget från den här stationen åkte iväg den 22. juli 1862.

3. Kazan-stationen blev färdig 1864. Det finns berättelser där kan man läsa att det ibland stod kameler utanför Kazanstationen. Nu står där bara bilar.

4. Kursk-stationen byggdes 1896 men har byggts om och ser nu ganska modern ut.
5. Paveletskij-stationen blev färdig år 1900. Den ligger så nära mig att jag kan gå dit på tio minuter. Nära den finns ett litet järnvägsmuseum, det har jag berättat om tidigare.
6. Kiev-stationen från 1899

7. Belorusskij-stationen från 1870 är grannast av dem alla.


Det finns ytterligare två mindre järnvägsstationer i Moskva, men de ligger inte vid ringmetron. Jag tycker om järnvägsstationer för där ser man så många olika människor, både rika och fattiga. Dessutom känner jag alltid att man ta sig ut på äventyr genom att sätta sig på ett tåg.
Nu ska ni ha det riktigt bra, tusen kramar av Famo!