torstai 1. syyskuuta 2016

Det är fest då skolan börjar

Hej på er mina små gullegrisar!

I morse steg jag hemskt tidigt upp. Ni vet att jag  helst sover länge på morgonen men i dag störde det mig inte att vakna tidigt för jag skulle iväg på en så rolig tillställning.
Flickor i fina dräkter gav fat med bröd till lärarna. En pigvin tittade hungrigt på.

Det är nämligen så att de ryska skolorna började i dag.

Här är den första skoldagen den första september. Dagen kallas "kunskapens dag" och är mycket festlig.

De som börjar i ettan brukar få gåvor och alla gratulerar dem då de får börja skolan.

De nya ettorna lovar att de ska sköta sina läxor och göra allt för att få bra betyg.

På skolgården samlades i morse alla förstaklassare och alla som går sista året i skolan.

De hade fina kläder, flickorna hade stora rosetter i håret och alla hade en blombukertt till sin lärare.

På skolgården lyssnade barnen på tal och tittade på sång- och dansuppvisningar.



Det var de äldre barnen som dansade.
En liten pojke, någons lillebror, tyckte danserna var så roliga att han sprang dit och försökte dansa med. Alla började skratta för han var så gullig. Men hans famo eller mommo sprang och hämtade honom åt sidan.
En del av barnen verkade lite nervösa inför sin första skoldag, en liten flicka grät och en lärare tröstade henne.


När programmet var förbi sa en lärare att alla skulle önska något och sedan släpptes en massa ballonger ut i luften.

Det såg fint ut då de flög iväg mot den blå himlen.

Sedan tog de större barnen varsin etta i handen och följde dem till klassrummet.

Jag tyckte att det var roligt att vara med på morgonsamlingen den första skoldagen. Men jag saknade er, mina små älsklingsgryn!

Nu ska ni ha det väldigt bra både i skolan och i dagis.

Tusen kramar av Famo!