lauantai 10. syyskuuta 2016

Vid Europas näst största sjö

Hej på er mina små septembersolar!

Den här veckan var jag på en resa till en stad som heter Petrozavodsk.
Den har fått sitt namn av en kejsare som hette Peter den store.

Den första delen av namnet kommer från hans namn, Petro, den andra delen kommer från det ryska ordet för fabrik, zavod.

Petrozavodsk betyder alltså Petersfabrik.

Fabriken gjorde kanoner och den grundades för mera än trehundra år sedan, år 1703.
Staden ligger vid en jättestor sjö som heter Onega. Det är den näst största sjön i Europa. Den allra största sjön heter Ladoga och den ligger också i Ryssland.


Strandgatan är väldigt trevlig, där finns en del skulpturer och intill den finns också ett utegym.









En del fiskar vid stranden och andra matar fåglar.














Jag har varit i Petrozavodsk många gånger och alltid tyckt att det är en fin stad.
 Det här är stadens järnvägsstation. Jag kom dit med tåg.
Särskilt mycket tycker jag om torget där det är många människor och mycket vackert att titta på.
En dag åkte jag ut från staden till en liten by som heter Tjalna.
Det regnade ordentligt och en man som var ute med sin lilla gummibåt blev genomvåt.

 Det rinner en å genom byn och där bor folk på båda sidor om ån. Därför har byborna byggt en liten bro som man kan gå eller cykla över.



Jag tycker att Tjalna är en vacker by men jag tror att det är ganska kallt i många hus på vintern.






Här står Peter den stores staty i Petrozavodsk och pekar på alla som går förbi



Nu ska ni ha det så fint i höstsolen!



Tusen kramar av Famo