lauantai 3. syyskuuta 2016

Ballonger, blommor och blad - en utfärdsdag i Moskva

Hej på er mina små sötnosar!
I morse surade ekorren och katten därför att de inte får börja i skolan och därför inte får ha fest.


För att de skulle bli glada igen bjöd jag dem på ett chokohjärta och ballonger.
Efter det tog vi metron till den botaniska trädgården.   

Det är ett ett jättestort parkområde som heter så.

Botanik betyder läran om växter.
Där finns träd av olika slag, buskar och blommor.









Man kan cykla eller gå där på vägar och stigar.

Vid en damm var det många brudpar som blev fotograferade i solskenet. Men när jag kom längre in i skogen började det regna. Jag hade inget paraply men som tur var det stora löv på träden så jag blev inte farligt våt.  Och efter en stund började solen lysa igen.
Jag sår en väldigt hoppig ekorre som hade en nöt eller ett ekollon i munnen.

Ur gräset stack det ut något som såg ut som en drakes huvud men det var bara en gren från något träd.










Där fanns en särskild rosenträdgård. Oj oj så vackert det var!

Jag visste inte att det finns rosor i så många olika färger.


Jag var också inne i ett gammalt orangeri.

Så heter ett växthus där det växer sådana växter som annars bara finns i sydliga, varmare länder.


Orangeriet var ganska slitet men där fanns massor av växter som doftade gott.

Några fina blommor såg jag också.



Lite längre bort stod ett jättelikt nyare orangeri men dit kunde jag inte gå för det var stängt. Jag tittade istället på hur det var byggt. Det är ett fint hus, tycker jag.
Jag gick länge omkring i parkerna och njöt av att vara ute i friska luften och av att titta på både växter och blommor och blad.
Jag vet att ni också tycker om att vara ute i parker och skogar. Hoppas det är fint väder så det känns kiva att vara ute.

Lek snällt nu!

Tusen kramar av Famo!