maanantai 9. helmikuuta 2015

Vitlök och vatten






Hej på er små snöflingor!

Vi har snö här i Kiev igen. Förra veckan sedan var det bar backe och jag trodde nästan att det skulle bli vår men sedan snöade det en hel natt. 

Följande dag var det väldiga köer på gatorna, många har inte vinterdäck under sina bilar och de kom ingen vart.

 

 Men jag gick till matbutiken för att köpa lök. 

Jag köpte både vanlig lök och vitlök. När jag stod vid kassan och skulle betala tog mannen i kassan min vitlök, steg upp och gick sin väg. När han kom tillbaks undrade jag vad som hade hänt.

Jag trodde att det var fel på prislappen, sa han, vitlöken var så dyr.Jag tycker han var ganska snäll.

Den dyra vitlöken är också god. Jag tror till och med att lilla ekorren smyger upp på natten och knaprar på den.


I dag var jag åter till simhallen. Det var annars bra men vägen dit var hemskt hal. Den där snön jag skrev om har blivit till tjock is på trottoarerna. Och jag ramlade omkull! Så nu har jag ett jättestort blåmärke.

Snö och is är ju egentligen fruset vatten. I min simhall är vattnet varmt och skönt. När jag började simma i dag var jag först ensam i bassängen men så kom dit ett par snabbsimmarfarbröder som började stänka omkring sig. De for fram som ubåtar och vattnet bara yrde då de dök upp igen.

Jag tycker om det långa ordet snabbsimmarfarbröder, alltså snabb-simmar-farbröder. Men jag simmar snabbt så jag är istället famo med fart, så det så!

Jag vill visa en vattenbild till er. 

Ganska nära huset där jag bor finns det ett ställe där människor hämtar vatten vid ett par pumpar. 

 Pumparna ser gamla ut men folk säger att vattnet är gott. En del säger att det är bättre än det vatten som kommer i kranen.




Man kan inte dricka kranvatten utan att först koka det här i Kiev. 

 Därför köper jag vatten i stora flaskor. 

Jag behöver inte själv bära hem dem utan ringer och beställer dem. Sedan kommer en man upp med dem till mig. Ganska bra!


 
Tusen kramar av Famo