torstai 19. helmikuuta 2015

Skrammeltåg



Hej på er små tuffingar!

Nu har jag för omväxlings skull åkt tåg istället för flyg. Tåg är ganska kiva, man har gott om plats för benen och så kan man gå omkring om man vill. Dessutom så ser man mera intressanta saker genom fönstret. I ett flygplan ser man ju mest moln. De kan ju vara fina men lite långtråkiga. Ekorren tyckte om att titta på andra tåg.

Jag åkte från Kiev till en stad som heter Kramatorsk. Ett ganska lustigt namn. Ni vet kanske att det finns en fisk som heter torsk? Stadens namn känns lite kallt, vått och slemmigt, som att krama en torsk. Men den som tycker om fisk gillar det kanske?

 Tåget som jag for med körde hela natten. Jag hade en sovplats. Det är den där röda bänken som syns på bilden.

Uppe på den övre hyllan ser ni en mörk rulle. Det är en madrass och en dyna. Jag fick lakan och dynvar av en tant som jobbar på tåget.

Så bäddade jag och sov ganska gott fast tåget knakade och brakade. Jag drömde lite skakiga och skramliga drömmar.



Så här såg lokomotivet ut.





 Det här är korridoren i tågvagnen.












Jag tyckte att det såg så fint ut på stationen med alla stolpar och spår och ledningar.







Och tågens hjul är så stora och tunga.


Nu ska ni ha det så skönt de sista sportlovsdagarna!

Tusen kramar av Famo!