lauantai 30. tammikuuta 2016

Kan det vara sant - har Famo varit på museum igen?

Hej på er mina små snöbollar!

Har någon av er räknat hur många museer jag har berättat om? Jag vet inte, men i dag var jag åter på museum.

Nära den  plats där jag bor finns ett järnvägsmuseum och dit åkte vi i dag.

Vi for dit med metro och där såg jag den här skylten.


Kan ni gissa vad det betyder?

Jo, om det händer något oväntat ska man trycka på knappen för att få prata med konduktören.

En konduktör är den som sköter om att allt fungerar som det ska på ett tåg.

Museet ligger nära en stor järnvägsstation som heter Paveletskij. Utanför stationen fanns en utställning med foton av tåg.


I museet fanns det en modelljärnväg.











Där fanns också en modell av en järnvägsstation som heter Kazanstationen.

Man kunde se hur det såg ut på tåg för länge sedan och hurudana uniformer de som jobbade på järnvägen hade.


Ett gammalt lok stod mitt i museet. Det har stora hjul och många maskindelar.




Kari kanske tänker att han vill ha en röd uniformsmössa.

Sådana hade stationsinspektörerna förr i världen.

Det var de som bestämde på järnvägsstationerna och visade när tågen fick köra iväg.

Man brukade förkorta deras titel och kalla dem för stins.

En gång i tiden fanns det till och med en tågvagn som var en kyrka. Då kunde man till exempel ordna bröllop medan man åkte tåg.


Man fick också se hur det gick till då järnvägarna byggdes.









På  museet finns en modell av ett modernt snabbtåg. I ett sådant åkte jag i torsdags.

Nu ska ni vara snälla med varandra och med era mammor och pappor!

Tusen kramar av Famo!

Jag fotade förstås också platsen där en av museets vakter satt. I dag satt där också en kvinna som städar i museet. Hon micklade med sin telefon.