perjantai 5. helmikuuta 2016

Här går kossorna lösa

Hej på er mina små gullungar!

Nu ska ni få se några bilder från en plats som heter Tjetjenien. Det är en del av Ryssland som ligger ganska långt från Moskva. Där finns en del jättestora och höga hus. Det lite runda huset med smala torn är ett slags kyrka som heter moské. Ett av de höga husen är ett hotell och där bodde jag.
Där är det inte längre snö på marken utan det kändes nästan som vår. Ja, snö finns faktiskt där uppe i bergen.
Tjetjenien ligger på ett område som kallas Kaukasien och bergen heter Kaukasusbergen.

Ute på landet går många husdjur lösa. De betar längs landsvägarna och bland bergen och kommer snällt hem till kvällen.




De här barnen väntar på skolbussen. Vad kossorna väntar på vet jag inte.

Här går korna på rad bakom höga vasstrån. Det kan man kalla en kokö.

Jag såg några fina hönor som satt och tittade åt varsitt håll.

Och några feta kalkoner spatserade omkring.

Allra mest överraskad blev jag då jag såg kor inne i Tjetjeniens huvudstad som heter Grozny.
Ni kan se dem här.

Där fanns också många vildhundar.


Den här pojkens mamma grälar kanske på honom när han kommer hem.

Eller tror ni att hans skor hinner torka till dess?












Jag såg en helt vanlig kråka som satt och såg väldigt viktig ut.


Nu ska ni ha det så bra och här kommer tusen kramar av Famo!