sunnuntai 17. tammikuuta 2016

Snöig söndagspromenad

Hej på er mina små vintertroll!

När jag vaknade i morse snöade det riktigt mycket här i Moskva. Jag bestämde mig för att gå ut och gå lite senare. Då snöade det inte längre.

Ekorren och katten ville ha en selfie med Kreml i bakgrunden. Kreml heter ett område som ligger precis mitt i Moskva. Det går en mur runt det. I Kreml jobbar Ryssland president. Där finns också många kyrkor och museer.

Så här ser ett av Kremls torn ut.













Vi tittade också på en stor kyrka som heter Kristus Frälsarens kyrka.











Vi såg många som skottade snö.



De hade spadar med långa skaft. Jag tycker att de såg opraktiska ut.






På ett bygge hade det samlats snö i skyddsnäten.

På Moskvafloden körde en isbrytare och öppnade en farled för båtar.

På en av broarna över floden står det konstgjora träd som använnds för kärlekslås.


Låsen hänger brudpar upp och så kastar de nyckeln i floden.

De tror att deras kärlek ska hållla bättre då.

Det är så många som har hängt upp lås att man många gånger har ställt dit nya träd av metall. De gamla som är fulla av lås står i rad vid floden.

Det var inte allls meningen att jag skulle gå på något museum i dag.


Men så såg jag en skylt: Pepparkaksmuseum.
Då kunde jag inte låta bli att gå in.


Ryska pepparkakor är tjockare än de som vi brukar baka.
På museet fanns det olika figurer av pepparkaka.











Där stod också två slott.

 Det här är pepparkaksformer.
I museet fick man också själv lära sig attt dekorera pepparkakor med glasyr. Det såg roligt ut.

Nu ska ni leka i snön, åka kälke och kanske skida!

Tusen kramar av Famo!