torstai 28. tammikuuta 2016

Bland björnar och snö

Hej på er mina små nallebjörnar!

I går kväll lyssnade Kari och jag på en man som berättade om sina äventyr bland björnar på en halvö långt från  Moskva. Mannen heter Igor Sjpilenok.
Halvön heter Kamtjatka och där finns det vulkaner och massor av olika djur. Rävar, älgar, mårdar, järvar, harar och så björnar. Jag har en bekat som kommer från Kamtjatka, hon är så rädd för björnar att hon åker hem och hälsa på bara på vintern då björnarna sover vintersömn.



Innan vi gick och lyssna på björnmannen gick vi en park där en man satt på en bänk och löste korsord mitt i vinterkylan.

Det så ganska trevligt ut. 

Vi drack kaffe på ett kafé där det fanns en träfigur som föreställde en läsande man. Och vi dett bord i närheten satt en man och läste medan han åt soppa.

 Det såg också trevligt ut.

Men allra roligast var björnarna.
Vi fick se foton av en björnmamma med fyra små ungar och en med två. De såg ut att vara snälla mammor.

Björnarna sover i sina iden hela vintern och ungarna föds där. Ungarna bor ytterligare två vintrar med sina mammor i idet innan de måste klara sig på egen hand. Så här ser det ut inifrån ett björnide när snön har smält.




 Björnarna fångar fisk i vattnet.

 
Igor berättade att det ibland fanns så mycket fisk att han inte kunde ta vatten till sitt kaffe ur älven.
Så här nära björnarna kunde fotograferna vara.

För att kunna leva i ödemarken hade Igor byggt ett litet hus och en utetupp. Först gjorde han ingen dörr till vessan, han ville titta på den fina utsikten då han satt där.

Men en morgon hade det snöat så mycket att hela utetuppen var full med snö. Efter det byggde han en dörr. En gång stod en björn och skrapade sin rygg mot tuppväggen. På bilden kan man se hur stor björnen är i jämförelse med en människa.
Jag köpte också en bok med bilder som Igor har tagit på Kamtjatka, den kan jag visa er när vi ses.

Tusen stora björnkramar av Famo!