perjantai 1. toukokuuta 2015

Trappor hit och dit

Hej på er alla små första maj-firare!

Nu har jag åkt till en stad som heter Odessa. Det är en väldigt, väldigt gammal stad och här har det bott människor från många olika länder. Odessa ligger vid Svarta havet. Ni minns kanske att jag berättade om Svarta havet i fjol när jag var med på de olympiska spelen i Sotji.

Här i Odessa finns det en hög trappa som heter Primorskijtrappan, den kallas också Potemkintrappan.
Den är känd därför att den syntes i en film för länge sedan. Trappan hade från början 200 trappsteg men nu har man tagit bort åtta så den har bara 192 trappsteg kvar. Det är många, åtminstone då man går upp för den.






Det finns också många andra trappor i Odessa. 






Staden ligger på en höjd vid havet och man måste gå uppåt för att komma från stranden till staden.
 Jag såg några riktigt fina trappor i dag.












Det var många som var ute och firade första maj i solskenet.


 Jag såg också några roliga ballonger.










 

Jag tänkte nästan gå och simma men så doppade jag fötterna i vattnet och ojojoj så det var kallt.
















Det var många som lekte på stranden.  








De här solade sig och spelade kort.

 


En så här skojig staty såg jag också.





Här i Odessa finns många vackra hus och fina gårdar.




Här finns också Ukrainas största hamn med en väldig massa lyftkranar.

Nu ska ni ha det så bra och äta munkar eller struvor eller något annat gott!

Tusen kramar av Famo!