keskiviikko 7. tammikuuta 2015

God Jul!




Hej på er små lurifaxar!

Nu undrar ni varför jag skriver god jul när julen är förbi. Det är därför att det i dag är jul i Ukraina. Det har att göra med att de förr i världen räknade tid på ett litet annat sätt än vi. Nu har de ändrat det och firar till exempel nyår samtidigt som i Finland. Men julen firas den sjunde januari.



Före jul ska man egentligen äta mindre än vanligt och inte alls äta kött. På natten mellan den sjätte och sjunde januari går de som vill i kyrkan och sedan samlas familjen för att äta julmiddag.

Det ska finnas tolv olika rätter på bordet. Av dem är något som heter kutia viktigast. кутя skrivs det på ukrainska. Det är som en gröt av hela vetegryn och i den finns också vallmofrön och honung. Ibland också russin (Sharie ska speciellt lägga märke till detta!). Jag har smakat på kutia och måste säga att jag inte riktigt gillade det. Men som ni vet tycker jag inte om gröt.

I dag har det alltså varit en ledig dag här i Ukraina. Ganska lustigt, här är det ledigt samtidigt som skolorna och förskolorna börjar efter jullovet i Finland.


Jag åkte till ett ställe där man hade julfest utomhus i dag. Platsen heter Mamaevoj sloboda och är ett slags museum med gamla hus.






















 Där fick man i dag bland annat åka efter häst och lyssna på gamla ukrainska sånger. 





  
Många dansade. 

Det var hemsk kallt, så det var säkert skönt att få upp värmen med att dansa.









Där fanns också en del andra djur än hästen.






När jag skulle fara hem bestämde jag mig för att ta en buss. Jag behövde inte vänta länge och det var skönt att sitta i värmen. Men plötsligt körde bussen in till trottoarkanten och stannade. Chauffören steg ut och tittade på något och skakade på huvudet. Sedan kom han in och sa ”nu är vi framme”.

Alla steg snällt ut ur bussen och då såg vi att däcket hade gått sönder.

Sedan måste jag gå i iskall blåst till en annan buss och ni kan tro att det var skönt att komma hem och dra på sig ett par extra yllesockor och dricka varmt kaffe.

Tusen varma kramar av Famo!