maanantai 10. marraskuuta 2014

Passa på ditt pass och visa ditt visum!




Hej på er alla måndagsubbar och gummor!

Hoppas ni mår bra allihopa. Jag går omkring och väntar på alla möjliga saker som ska bli klara innan jag kan flytta till Kiev. En sådan sak är ett visum.

Ett visum är ett lov att få resa till något land. Man behöver inte visum till alla länder. Om vi reser till Ukraina för en kort tid behöver vi som kommer från Finland inget visum. Men nu när jag ska vara där i ett halvt år måste jag få ett sådant.

Visumet är ett klistermärke som man limmar in i sitt pass. Så här ser ett gammalt visum ut. Det fick jag en gång när jag reste till ett land som heter Kirgizistan.




Här får ni se några bilder från det landet, alltså Kirgizistan:


Ni vet ju alla hur pass ser ut. När man reser till vissa länder får man en stämpel i passet när man reser in i landet. Och sedan får man en ny stämpel när man reser därifrån. 



Det finns också sådana länder där man måste ha ett särskilt pass då man reser inom sitt eget land och ett annat när man reser utomlands. Så har det också varit hos oss för väldigt länge sedan.

Puss-puss, pass på er och kramar av Famo

PS
Man får aldrig i världen själv limma in något eller stämpla något i sitt pass!