sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Ganska bra!

Hej på er alla små fina sockergryn, hoppas ni inte smälter i regnet!

Jag vill visa er ett par saker till från Moldavien.

Så här ser en lekplats mitt i huvudstaden ut:


En del barn lekte inte på lekplatsen utan bland löven som hade fallit från träden.

Huvudstaden i Moldavien heter förresten Chisinau. Och det ska man uttala Kischinjov. Ganska konstigt, eller hur?



Vid lekplatsen fanns det en skylt som jag tyckte om. På det här sättet visar de att det är förbjudet att röka i parken. Det är bra att ingen röker där det finns små barn. Ni vet ju hur det kan gå om någon till exempel kastar en tobaksfimp på marken: riktigt små barn kan ta den och stoppa i munnen. Uäk!

En annan bra sak i Moldavien är att de samlar in platsflaskor som sedan kan användas på nytt eller smältas ned och användas på något annat sätt. I hemskt många länder samlar man inte in flaskor utan de ligger och skräpar mest överallt. Plast är illa för naturen, det finns kvar i hundrtals år och ser råddigt ut.



En dag åkte jag med bil till ett ställe som heter Orhei vechi, det betyder gamla Orhei. Där klättrade jag upp på ett högt berg och hade jättefin utsikt. Jag såg också några fina djur där.

















Det fanns en ingång i berget och när man gick ned för en trappa kom man till en liten kyrka inne i berget. Den var riktigt vacker, tyckte jag.




Tusen kramar av Famo.