torstai 11. elokuuta 2016

Här bodde er farmors mormors farmor en gång

Hej på er mina älsklingskrabater!


Nu ska ni snart börja skolan, alla utom Vera som måste vänta några år. Jag hoppas att ni ska ha ett kiva skolår och att ni lär er mycket nytt.

I dag tänkte jag visa bilder från en stad som heter Sankt Petersburg.



Jag var där på en jobbresa i början av den här veckan. Här ser ni mig när jag jobbar.


Sankt Petersburg ligger inte alls långt från Finland, man kan åka dit med tåg från Helsingfors på bara tre och en halv timme.

Det är en jättestor stad, där bor lika många människor som i hela Finland. Staden är byggd vid en mycket bred flod som heter Neva.

Och vet ni vad? Vi hade förfäder i Sankt Petersburg. Förfäder betyder sådana som levde långt före oss oss och som är släkt med oss.

Från Sankt Petersburg kom Katarina Ljubavina, som var er farmors mormors farmor. När hon gifte sig med en man som hette Albert flyttade hon med honom till Norge. Albert var från Finland, men han jobbade i Norge.
Katarina föddes år 1848, alltså för 168 år sedan. Hon fick en pojke som hette Nikolaj. Nikolaj blev pappa till Eva som blev mamma till Kitty. Nu kände ni igen någon, det är ju Momi eller Kitty-mommo! Och hon är ju min mamma och era pappor är mina barn. Ni är Katarina Ljubavinas sondotters dotterdotters söners barn. Vilken ramsa!

Katarinas pappa var bankir i Sankt Petersburg. Han var rik som ett troll, berättas det. Jag har hört att han till och med hade en egen tågvagn som kopplades fast i något tåg då han och hans familj ville ut och åka.
På den tiden var Sankt Petersburg huvudstad i Ryssland. Där bodde många rika människor som ville ha fina hus. Därför ser staden nästan ut som ett arkitektur-museum. Ni kommer ihåg att arkitektur är det samma som byggnadskonst.

Den längsta gatan i Sankt Petersburg heter Nevskij prospekt.


Den är fyra och en halv kilometer lång.





Jag har fotat dekorationer på en del hus längs den.




Det var kanske så, att allla ville ha finare hus än sin granne och därför skaffade så många skulpturer till sina hus.


På många ställen har de starka stengubbar som håller upp något slags bjälkar.



Också inne i många hus finns det dekorationer. Så här såg det ut i trappuppgången till mitt hotell.


Det allra finaste huset heter Vinterpalatset. Där bodde kejsaren om vintrarna. Det är väldigt stort och jag tycker att det är väldigt vackert.


Jag hoppas att ni någon gång kan åka till Sankt Petersburg för jag tror att ni skulle tycka om att titta er omkring där.

Nu ska ni ha det så bra och här kommer tusen kramar från Famo!