lauantai 14. toukokuuta 2016

Oj oj, så lång tid utan att jag har hunnit skriva!

Hej på er mina små vårsolar!

Nej vet ni vad, nu har jag nog varit en riktig skurk som inte har skrivit på länge! Jag har haft så mycket jobb att jag inte har hunnit. Men jag har samlat en massa bilder som jag vill visa er.

Nu ska ni få se Moskvas påskprydnader.

 Ni tycker säkert att det är jättelänge sedan det var påsk.

Här i Ryssland var påsken senare än i Finland.

Man firade påsk den första maj.





Ute på stan fanns det massor av prydnadspåskägg av olika slag.







Det fanns också olika figurer, som de här dansarna.






Och de här vita statyerna.








Jag tittade in i en verkligt fin matbutik.
 Den heter Eliseevs butik och har funnit jättelänge. Det berättas att det var de som hittade på att sätta russin i bullar. Kan ni gissa hur det gick till?

Jo, de hade ett bageri och en gång hade det av misstag kommit något skräp i en bulle. När kunden klagade hittade biträdet snabbt på att det var en ny sorts bulle, russinbullen. Och efter det bakade de bullar med russin i.

Här kommer en speciell hälsning till Sharie som bara hon och jag förstår: russin i bullen!

I en park stod två malliga fåglar och tittade på alla påskprydnader. Jag tror att de tyckte att de själva var finare som får vara på plats året om, inte bara till påsk.

Jag såg också en massa skolbarn som höll på med något. De hade en tävling om vem som visste mest om Moskva och om sådant som har hänt i staden. Jag undrar om någon av dem kände till historien om russinbullen.
 Nu ska ni ha det så skönt och leka snällt!

Tusen kramar av Famo!