tiistai 24. toukokuuta 2016

Kristallen den fina

Hej på er mina små glitterbarnbarn!

Nu ska jag berätta om en resa till en fabrik.

Fabriken ligger i en stad som heter Gus Chrustalnyi. Man kan kalla den för Kristallgåsen på svenska. Gus betyder gås och chrustal betyder kristall. Men egentligen kommer ordet gus i stadens namn från namnet på den flod som flyter där.
I kristallfabriken jobbar glasblåsare som gör väldigt vackra saker.


De jobbar vid en ugn där glasmassan värms upp.
Det såg lite komiskt ut när de hällde kallt vatten över glaset ur en vanlig tekanna.

Glasblåsarna blåser luft in i glasmassan, det är nästan som att blåsa såpbubblor, fast svårare.

Här får ni se några djurfigurer de har gjort.



I staden finns ett kristallmuseum. Det är i ett hus som från början var en kyrka. Där var det väldigt vackert, tyckte jag.
Då jag gick bort från museet såg jag en fågel som hade satt sig på handen på en staty.
Den kanske trodde att den skulle få mat av gubben?

Nu ska ni ha det så skönt och leka ute i friska luften!

Tusen kramar av Famo!