lauantai 7. marraskuuta 2015

Trädgården som inte är tråkig

Hej på er små höstlöv!

Moskva är en jättestor stad och här finns massor av höga hus och breda gator.





Här finns också väldigt många bilar och ofta är luften smutsig av alla avgaser.






Men här finns också fina parker.
En av dem liknar mera en skog än en park och så kallas den trädgård till råga på allt. Den heter trädgården som inte är tråkig. Man kan ju tycka att den skulle ha fått heta den skojiga trädgården, men så är det inte.


Nu på hösten är hela skogen gul av nedfallna löv.


Jag blev så jätteglad då jag såg en fågel som heter nötväcka picka i sig en nöt på ett fågelbräde. Visst är fågelbrädet fint, eller hur?


En kråka hade hittat en brödbit att äta och ett litet lurvigt djur hoppade fram så snabbt att det nästan inte syntes.










Många människor tycker om att titta på fåglar och många matar dem.
Här finns skojiga ställen där man kan leka.


Vissa fattar inte att skräp inte hör hemma i skogar! Jag morrar.

Den här parken ligger vid Moskvafloden och på stranden står en figur som ser ut att vara på väg ut i vattnet.




Men oj, här får man inte simma.









På floden simmar det änder.
Men också här finns det skräp. Jag morrar igen.
På vägen hem gick jag genom en annan park. Den heter Gorkij-parken. Jag såg en lustig hund.
Många barn tycker om att komma hit för här finns mycket att göra. Väldigt många här i Moskva åker sparkbräde.
I Gorkij-parken finns ett konstmuseum som har en stor spindelfigur på gården.
Där finns också en liten modell av spindeln. Den kan man känna på. Jag tror att den är gjord för att också blinda ska kunna njuta av konst. Det är ju fint!

Tusen kramar till er alla av er Famo!