sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Finurliga figurer för fina filurer

Hej på er mina små älsklingsfilurer!

I går var jag på ett museum där man kan se olika saker som är gjorda i olika material. När man kommer in möts man av ett ganska märkligt kungapar.
Jag gick till det här museet därför att de just nu har en utställning av sådant som är gjort av ben och horn.



Det är alltså olika föremål som någon har skurit ut i gamla benbitar och till exempel renhorn.

Jag tycker att de som har gjort dem är fantastiskt skickliga.



Sedan tittade jag också på andra saker.

Här kan man se hur någon jobbar med att skära ut en man i trä.


Om ni får använda kniv kan ni också försöka göra trägubbbar eller trägummor.




I en sal fanns det föremål av lera.






 De här typena är gjorda i porslin.





En del är avslappnade och andra högtidliga.













I Ryssland körde man förr med tre hästar framför vagnar eller slädar. De tre hästarna kallas troika. På museet fanns det både träfigurer och dekorationer med troikor.




Den här ljusstaken av trä är vacker men det är lite farligt att ha tända ljus i en trästake. Den kan ju börja brinna.
Det fanns också gamla möbler. Jag tycker de är så fina.

Men jag tycker att det är ganska konstigt att någon har ritat ett lejon på skåpet.

Det finns ju inga lejon i Ryssland.

Kanske fantiserade den som ritade lejonet om att resa till Afrika?




På museet finns också ett annat lejon.


Jag kunde inte låta bli att fota ett av hörnen i museet också. Det kan inte vara speciellt roligt att jobba just här, elller vad tror ni?



Nu ska ni ha det så fint och om ni har lust kan ni kanske själva laga några figurer av något slag.

Tusen kramar av Famo!