tiistai 6. lokakuuta 2015

På väg under jorden och på marken

Hej på er små cykeltroll!

I dag tänker jag berätta för er om hur man kan ta sig fram här i Moskva.
Här finns massor av bilar och ibland är det långsammare att åka bil än att gå. Gatorna är jättebreda och det finns särskilda tunnlar under gatorna för oss som går till fots.

Under jorden kan man också åka tunnelbana.
Den här metrostationen finns nära mitt hem
Tunnelbanan är järnvägsspår i tunnlar långt nere i jorden. Där kör tåg. Här heter tunnelbanan metro.
Metrons eget märke är ett stort M.

Det finns nästan tvåhunda stationer och miljoner människor åker metro varje dag. Ibland är det jättetrångt i tågen. I dag var det inte hemskt fullproppat.



Alla stationer ser olika ut. De är ofta väldigt fina.

Man åker ned och upp i långa rulltrappor. Ekorren tyckte det var spännande att titta sig omkring i rulltrappan.

Vet ni vad det här är?
Jo, pilarna visar att de som kommer ut från tåget ska gå rakt fram och de som ska stiga på tåget kommer in från sidorna.

Ibland är det roligare att åka buss.


Då kan man se sig omkring.

Men i dag när jag skulle åka hem med buss blev det tvärstopp. Bussarna går på elektricitet och är fästa i elledningar.

Nu hade en buss fått något fel och då kunde inte de andra bussarna heller åka vidare.
Där stod en hel rad med bussar som kanske lekte att de var ett tåg. Och i en av bussarna satt jag och tittade mig omkring som en nyfiken groda innan jag steg av och gick hem till fots. Så kan det gå.

Nu ska ni komma ihåg att ha varma kläder på er så ni inte blir förkylda.

Tusen kramar av Famo!