perjantai 16. lokakuuta 2015

En liten konstrunda


Hej på er små fingerfärgsmålare!

Efter jobbet i dag gick jag en tur i en skulpturpark här i närheten. Jag har varit där många gånger förra gången jag bodde i Moskva men nu ser parken helt annnorlunda ut. Jag tyckte att den var så fin och där finns massor av olika skulpturer att titta på. Den som ni ser överst heter Moskvafloden. Tror ni attt konstnären har tänkt att tantens hår ser ut som vågor?


Det här föreställer Ryssllands mest kända författare. Ni vet säkert att en författare är en som skriver böcker.

Den här mannen hette Alexander Sergeevitj Pusjkin och levde för tvåhundra år sedan.

Han skrev dikter som alla ryska skolbarn lär sig utantill.


Här ser ni några till. Det blev nästan mörkt medan jag gick i parken. Därför är bilderna inte så ljusa.





I parken satt också den här figuren.

Allra sist såg jag några typer som stod i lampskenet intill ett hus. Kanske de smygrökte?
Efter att jag hade varit i parken gick jag till ett konstmuseum och tittade på en mycket fin utställning.
Där fanns massor av tavlor av en rysk konstnär som föddes för hundrafemtio år sedan. Han hette Valentin Serov.
Det var kö till kassan, så populära är hans tavlor. Inne i salarna fick man inte fota. Jag tog en bild i smyg. Den blev lite suddig.
Jag köpte ett par kort med Serovs tavlor så att ni skulle få se hur de ser ut. På utsällningen fanns det många, många fler.


Nu ska ni ha ett skönt veckoslut. Tusen kramar av Famo!

Aj jo, i en hall stod det en massa stafflier. Det är ställningar som konstnärer har sina tavla på medan de målar. Jag tyckte de såg roliga ut.