maanantai 13. lokakuuta 2014

De hugger i sten

God regnvädersdag på er små kurabyxprinsessor och stövelprinsar!

Jag sitter och tittar på bilder från min resa till Armenien och vill visa er några av dem igen.

Det här stället såg jag en dag då jag traskade omkring i staden Jerevan:


Det såg så intressant ut att jag stannade och frågade vad de egentligen höll på med. En av männen berättade att de hugger ut ett slags minnesstenar. Det är en särskild sorts stenar som man sedan ställer på gravar men också på andra ställen. De kan resas på sådana platser där det har hänt något speciellt.

Sådan stenar har man huggit ut i Armenien i mera än tusen år. De som är gamla ser slitna ut, de nya är släta och fina.





De här stenarna har ett speciellt namn, de heter chatjkar. Ojoj, så krångligt, man ska uttala det hatschkar, nästan som en nysning: hatjo!

Det är säkert jättesvårt att hugga ut så här fina mönster i sten. I Finland tror jag att vi har så hårda stenar att det är omöjligt men i Armenien finns det sådant som kallas sandsten som inte är så hård.

Man skulle kanske kunna göra liknande figurer av modellera, eller skära ut mönstret i en halv potatis och sedan styrka färg på och stämpla figurer på papper eller tyg. Det kanske någon av er kan pröva på? Kanske ni kan hitta på ännu flera sätt att göra något liknande, vem vet.

Hatjo-hatja-hatjosan på er nu, försök att inte bli förkylda!

Tusen kramar av Famo K