torstai 22. kesäkuuta 2017

En huvudstad som heter huvudstaden

Hej på er mina små fina sommarfåglar!

Nu har det åter gått en lång tid sedan jag har varit på resa och skrivit till er.
Huset med runt tak är stadens bibliotek
Just nu sitter jag i ett hotellrum i en stad som heter Astana. Det är huvudstaden i ett land som heter Kazakstan. Det är första gången jag är i Kazakstan.


Och vet ni vad? På kazakiska betyder Astana huvudstad!

Tänk så lätt för skolbarnen att komma ihåg vad huvudstaden heter.



Astana är en ny stad, den är faktiskt bara lika gammal som Sharie och blir alltså tjugo år i år. 









Här finns så många otroligt underliga och magnifika bygggnader att man får helt fyrkantiga ögon av ren häpnad. 


 

Det här tornet heter Baiterek. Det föreställer livets träd som bär hela jordklotet i sina grenar.

Tornet är 91 meter högt och allra högst uppe finns ett avtryck av presidentens hand i guld.





Många kommer dit och lägger sin hand i avtrycket. De tror att om man önskar sig något när man gör så, går önskningen i uppfyllelse.


Presidenten har ett ganska spännande namn. Han heter Nursultan Nazarbajev och hans palats ser ut så här.

Astana byggdes mitt ute på en jättestor slätt som kallas stäppen. Där växer mest bara taggiga växter och strävt gräs. Några blommande tistlar såg jag också.




På avstånd ser man att Astana finns mitt på stäppen.







En flod som heter Isjim flyter här.
Dit hade någon kastat en blomsterkrans. Runt den flög likadana blå trollsländor som vi såg i Kuomiokoski.

Just nu pågår det något som kallas en världsutställning i Astana. En världsutställning är en utställning där olika länder visat det de är bäst på.


Finland visade bland annat hur vi sorterar sopor.




Ett av huset på världsutställningen ser ut så här.


 


Finlands president Sauli Niinistö var också här. Det finns ett namn på kazakiska som liknar hans. Nämligen Saule som är ett flicknamn. Det betyder solstråle.

 
Nu mina små sommargyllingar ska jag börja sova för klockan är redan nästan midnatt här och jag ska hemskt tidigt i morgon flyga hem till Finland.

Om några dagar skriver jag mera om Kazakstan.

Tusen kramar av Famo!