sunnuntai 1. tammikuuta 2017

Gott nytt år 2017!

Hej på er mina små nyårslurifaxar!
I dag hade jag tänkt gå till ett spännande ställe som jag tror är roligt för barn. Jag åkte också dit, men skrutt och kaputt - det var stängt! Det får jag alltså berätta om en annan gång.
 Jag åkte vidare för att titta på isskulpturer som jag hade läst om.

 Och de var verkligen fina!



Där var ganska mycket folk och många tog foton alldeles som jag.


En del barn tittade på dockteater.
Där fanns också rutschbanor av is, men dem fick man inte använda därför att det regnade.

Jag åt en fylld blini, som en tant i en kiosk stekte.
Blini heter en rysk plätt.

Den är stor och tunn och man fyller den med något gott och äter den hopvikt kring fyllningen.

Jag köpte en med ost och skinka.
Sedan åkte jag buss hemåt. Genom bussfönstret såg jag några roliga figurer så jag steg av på nästa hållplats och gick dit och tittade.
De roliga figurerna föreställde isbjörnar och pingviner.

Sådana lever ju där det finns is men vet ni vad - de träffas aldrig!

Det är nämligen så, att isbjörnarna bor på Nordpolen och pingvinerna på Sydpolen och i området kring den.

Men som ni vet kan vad som helst hända i fantasin. Därför kunde de här finisarna krama varandra.
Plötsligt hörde jag musik och såg några jättelånga figurer. Det var Fader Frost och Snöflingeflickan som dansade omkring på styltor. Styltor är höga käppar som man fäster på fötterna och så balanserar man på dem. Det är svårt men roligt.
 
Ni kanske inte kan tro det men jag har faktiskt gått på styltor när jag var barn. De var inte likadana som de som dansarna i Moskva hade, men styltor hur som helst.




Slutligen var jag så trött att jag tor metron hem. Så här hög är rulltrappan i metron närmast mig.





När vi kom hem ville ekorren och katten titta på de nyårsdekorerade träden utanför. De hälsar till er och önskar er gott nytt år!
Hoppas att året blir fint och ni har mycket roligt.

Tusen kramar av Famo!