sunnuntai 12. heinäkuuta 2015

På presidentens sommarställe

Hej på er små sommarlovsfirare!

För nästan en månad sedan var jag på jobb på presidentens sommarställe. det heter Gullranda och ligger i närheten av en stad som heter Nådendal. Det är inte någon liten stuga precis, utan ett fint hus av sten. Själva huset såg jag bara på avstånd.


Jag var på Gullranda därför att presidenten ordnade ett möte där. Det handlade om något som kallas säkerhetspolitik. Det betyder att man pratade om hur man ska göra för att alla ska kunna leva bra och vara trygga. Det är viktigt att prata om sådant, tycker presidenten. Han heter ju Sauli  Niinistö, det minns ni nog.

Runt Gullranda-huset finns det en stor fin park. Där ordnas det varje år utställningar. I år finns där små skulpturer. Han som har gjort dem heter Veikko Myller. Jag tyckte att de var roliga så jag tog bilder av dem för att visa er.







Nu ska ni ha det så bra och inte äta för mycket glass!

Tusen varma kramar av Famo!