lauantai 14. maaliskuuta 2015

En nästan 800 år gammal lejonstad

Hej på er små lejonungar!

Nu ska jag berätta om en stad som jag besökte den här veckan. Den heter Lviv på ukrainska och Lvov på ryska.


Lviv är en gammal stad, den har funnits i nästan åttahundra år.



Där finns massor av gamla, fina hus. Och där finns också massor av lejonstatyer.





På ukrainska och ryska heter lejon lev, det skrivs лев.
Här får ni se några av de stenlejon jag såg.













En dag åkte jag ut på landet och då såg jag andra djur. 







 



 

 Det här är en kalkon. 

När jag var liten hade vi en tid kalkoner. Kalkontupparna brukade burra upp sig och föra oljud. Det låter ungefär kulukulukulu. 

Nu när jag hörde sammma ljud i Ukraina kom jag ihåg våra kalkoner. 

 


Jag var också i en skola. Barnen busade på samma sätt som  ni säkert gör ibland. 

  I Ukraina är det ganska vanligt att man har en skoluniform. Ni kommer kanske ihåg att jag i höstas skrev om skoluniformerna i Armenien? I den skola jag besökte i Lviv hade barnen broderade kragar på sin uniform. 




Den här pojkens farmor hade broderat hans krage. Det är tur att ni inte behöver sådana kragar för jag vet inte om jag skulle kunna brodera så fint.




 En dag klättrade jag ända upp i ett högt torn och tog ett foto av utsikten. 

Det var väldigt många trappor men utsikten var fin så jag var glad att jag tog mig upp. 


 


Nu ska ni ha det riktigt bra, tusen kramar av Famo!